Ofte Stilte Spørsmål

 

Hvorfor trene CrossFit?

CrossFit er trening som alltid er variert, har høy intensitet og inneholder funksjonelle øvelser. Målet med treningen er å gjøre deg bedre rustet til å takle dagliglivets utfordringer, og for å klare det er det viktig at øvelsene vi benytter har en verdi - også utenfor gymmet.

 

Hvorfor bruker dere ikke maskiner?

Mange lurer på hvorfor vi ikke bruker maskiner i treningen vår, og svaret er veldig enkelt: bevegelser starter i kjernemuskulaturen/senter av kroppen og går derfra utover i armer og bein. Ved å bruke maskiner kobles kroppens "normale" bevegelsesmønster ut og blir erstattet av bevegelser som vi vanligvis ikke utfører under belastning i hverdagen.

 

Hvorfor er det så mye åpen plass på gulvet hos dere?

Det er et faktum at de fleste mennesker sitter altfor mye i ro til vanlig.  Paradokset er da å gå på trening for så å sitte i en maskin, fremfor å bruke hele kroppen! Øvelsene vi bruker går over flere ledd og du bruker derfor store deler av kroppen for å utføre de. Det er øvelser som har en direkte overføringsverdi til dagliglivet ditt, enten du skal leke med barna dine, rydde, vaske, handle, male eller jobbe i hagen. Disse øvelsene har en langt høyere dagligdags verdi enn øvelser du gjør med treningsmaskiner. For å kunne utføre mange av disse øvelsene så må det være mye åpen gulvplass. Vi ønsker at du skal bevege KROPPEN din og få opp pulsen, fremfor å sitte i en maskin og bevege deler av kroppen.

 

Hva er CrossFit?

De tre hovedkomponentene i CrossFit er styrketrening, kroppsvektøvelser (gymnastikk) og utholdenhet. Alle øvelser faller inn i en av disse tre kategoriene, og vil på forskjellige måter inngå i treningene våre, men det vil variere fra dag til dag hva vi gjør. Dagene blir da aldri like, og det gjør at du ikke kommer til å kjede deg på trening!

 

Hva er programmering i CrossFit?

Det legges mye arbeid ned i å programmere, det vil si å sette sammen treningene som vi kjører på timene våre. Hver eneste dag er det en ny WOD (Workout Of the Day/dagens trening). For deg som trener hos oss betyr det at du ikke trenger å tenke på hva du skal trene, vi legger alt til rette for at du skal få en best mulig trening, der vi har individuell tilpasning og skalering for hver enkelt. Alt du skal bestemme deg for er å komme på trening, alt annet sørger vi for!  

Gjennom programmeringen sørger vi for å balansere treningene dine og gjennom tilstedeværelse på gulvet gir vi deg tett og god oppfølging. Våre trenere deltar ikke på WODen selv, men vi veileder og snakker med deg før, underveis og etter en WOD.

Vår ambisjon og drivkraft er å gi deg som medlem et best mulig treningsprodukt samtidig som du blir del av det sosiale fellesskapet vi har i Boxen vår - som vi er svært stolt av.

 

Hvorfor trene Crossfit hos CrossFit Åsane?

Først den kjedelige informasjonen: Vi er en av de største og mest velutstyrte CrossFit Boxene i norden. Vi har ca 1600 m2 med lekeplass, og vi har masse utstyr som vi kan trene med! Med over 100 olympia stenger, store mengder vektskiver, kettlebells og romaskiner, så er det alltid ledig utstyr om du ønsker å trene!

Vi har en meget bred timeplan som passer ulike nivå, form, tid og interesser. CrossFit timer er kjernen i det vi holder på med, men vi har også egne timer med roing, basic øvelser, kettlebell timer, bakkeløp og Team 2 timer!

Vi er blant de eldste Boxene i Norge og vi har gjennom flere år opparbeidet oss svært god kompetanse og erfaring. CrossFit Åsane har den bredeste sammensetning blant medlemmene, og vi har alt fra helt nybegynnere til CrossFit utøvere i Europa toppen! Som en konsekvens av dette har vi et svært godt og balansert miljø, både på og utenfor trening.

I Åsane er vi eneste tilbyder av CrossFit, og det er veldig stor forskjell på å ha en filosofi og struktur slik vi har hos oss og det å sette opp enkelt timer med fokus på å få opp pulsen, uten noe annet mål og mening. CrossFit Åsane gir deg en hel pakke med landets mest kompetente instruktører, en gjennomtenkt og gjennomprøvd programmering med skalering og progresjon tilpasset alle nivå. Gjennom dette sørger vi for at DU når dine mål!

 

CrossFit Åsane er blant de aller beste treningssentrene du kan finne, men er likevel helt ulikt det du finner på et vanlig treningssenter. Her finner du ikke ellipse maskiner eller vektmaskiner. Du finner ikke vegg-til-vegg med speil, men resultatet av treningen vi tilbyr kan du se i ditt eget speil og på hvordan klærne dine passer. Atmosfæren er herlig avslappet og personlig, vi er definitivt ikke et glattpolert og upersonlig senter. Vi lever og ånder for trening og for at nettopp DU skal nå målene dine.  

 

Hva koster og hva er innholdet på nybegynnerkurset?

Kurset koster 990 kroner og går over 4 uker.

Den første dagen av nybegynnerkurset er en samling på ca 2,5 timer der vi går gjennom en del praktisk informasjon, både om CrossFit Åsane og om CrossFit som treningsform. I tillegg har vi en rekke øvelser som vi går gjennom i fellesskap.

Etter denne samlingen skal du begynne å gå på CrossFit LVL 1 og MetCon LVL 1 timer som går 4 dager i uken. Du bestemmer selv hvilke dager du ønsker/har mulighet til å trene.
Disse timene er for deg som er ny, og vi lærer deg mange fantastisk gode og funksjonelle øvelser som vi ofte benytter på timene våre.

 

På CrossFit LVL1 timene er det fokus på å lære teknikk på ulike øvelser, og denne timen har en varighet på 35 minutter. Vi går rolig gjennom 1-3 ulike øvelser, alt etter hvor kompleks øvelsene er. Etterhvert som du mestrer grunnteknikkene, så bygger vi videre til andre og mer tekniske øvelser. Våre instruktører passer godt på deg underveis og sørger for at du får god og tett oppfølging.

 

På MetCon LVL 1 timene er det tid for å jobbe med litt høyere intensitet! Timen varer i 25 minutter, og går direkte etter en CF LVL1 time. Vi tar gjerne med oss øvelser vi har gått gjennom på CF LVL1 timen over til MetCon LVL 1 timen, slik at du får jobbet med den/de samme øvelsene med litt høyere intensitet.


 

Må jeg være på et gitt treningsnivå for å begynne på Crossfit?

Dersom du klarer å komme deg opp av sofaen for egen maskin, så kan du trene hos oss! Klarer du ikke å komme deg opp av sofaen, så ringer du oss og spør om hjelp! Er du motivert så skal vi hjelpe deg!

 

På vanlige treningssentre må man ikke på noe nybegynnerkurs først, betyr det at det er mye vanskeligere å trene hos dere?

Snarere tvert imot! Det er LETTERE! Vi gir deg en grundig teknikk opplæring som vanlige treningssentre ikke gir deg (eller tar svært godt betalt for). Kortsiktig betyr det at du over en periode på 4 uker investerer litt tid og innsats sammen med vår dyktige instruktører. Langsiktig er det en investering i egen helse, kunnskap, teknikk og betydelig utvidet vennekrets med mange positive mennesker!

Svært mange som begynner på et trenings senter opplever at de melder seg inn og deretter aner de ikke hva de skal gjøre, og blir dermed nødt til å betale en personlig trener for å komme i gang med treningen. Hos oss får du denne oppfølgingen med det samme du begynner. Bedre enn det blir det ikke!

 

Jeg har ingen å trene med. Blir jeg kjent med noen der?

På kurset vil du treffe andre som er i samme situasjon og som gjerne har samme mål som deg, og som også ønsker noen å trene med. Ved siden av at du skal lære deg forskjellige treningsteknikker på kurset, så skal du også trene sammen med andre og du kommer garantert til å bli kjent med andre likesinnede i løpet av et nybegynnerkurs!

 

Hva er egentlig hovedforskjellen på dere og andre vanlige treningssentre?

Hovedforskjellen på oss og vanlige treningssentre er at vi har en treningsfilosofi og metodikk i bunn som vi er tro mot og som fungerer svært godt! Crossfit er en treningsform som du finner på 14 000(!) ulike steder spredt over hele verden, og Crossfit familien vokser stadig!

Vi har langt færre medlemmer enn vanlige treningssentre, og det betyr at vi har langt mer tid til hver enkelt. Med et mindre miljø blir man også bedre kjent, både med instruktører og andre medlemmer. På mange måter er vi nærmere et fotball- eller håndballag med en god lagfølelse, enn vi er anonymiteten på et vanlig treningssenter.