CrossFit Regionals

 

CrossFit Åsane har helt siden vi startet i 2011 hatt som ett av målene våre at vi skulle klare å kvalifisere oss til Regionals (EM i CrossFit). Første året var målet kun å delta, andre året ønsket vi å være nest best i Bergen og fra og med tredje året ønsket vi å være best i Bergen og samtidig kvalifisere lag til Regionals. Etter det har målsettingen vært å forbedre lagplasseringen for hvert år og i fjor endte CrossFIt Åsane opp med en 10 plass sammenlagt. Så langt har vi levert i henhold til målsetting hvert eneste år! 

 

I år var det knyttet store forventninger til om vi kom til å klare å kvalifisere både lag og individuelle utøvere. Det klarte vi definitivt!!! Da kvalifiseringen var overstått hadde vi faktisk kvalifisert ikke mindre enn TO individuelle utøvere, Andrea Solberg og Hanna Venemyr til Regionals i Madrid!! 

Dette var i overkant av hva som ble forventet, og når vi i tillegg klarte å kvalifisere et lag, så hadde vi ikke mindre enn 8 atleter fra CrossFit Åsane som kunne dra til Regionals. Dette er en enorm prestasjon for de atletene som har kvalifisert seg og for oss som daglig ser det treningsarbeidet som blir lagt ned i CrossFit Åsane er det herlig å kunne tat del i den gleden det er å se at alt det harde arbeidet som blir lagt ned, dag inn og dag ut, år etter år faktisk betaler seg. 

Å kvalifisere seg til Regionals er enormt krevende. Det krever selvfølgelig at du må et visst talent, både for styrke, utholdenhet og turnøvelser. I tillegg kreves det en enorm treningsvilje og evne. Å trene systematisk for å nærme seg og etterhvert nå toppen innenfor CrossFit er veldig forskjellig fra å trene CrossFit for å holde seg i form. Våre beste utøvere trener gjerne 6-7 dager i uken, og 1-2 ganger for dagen om de har mulighet til det. I og med at en ikke vet hva en konkurranse inneholder av øvelser, så betyr det at en må forberede seg på absolutt alt. Du må tørre å oppsøke svakhetene dine og systematisk jobbe for å mestre ting du er dårlig på. Sammenlignet med det å trene CrossFit for å holde seg i form, så må det brukes langt mer tid på alt som en gjør og det må fokuseres på absolutt alt: trening, kosthold, søvn og restitusjon. Så langt er det helt likt det som alle andre toppidrettsutøvere lever. Det som skille CrossFit fra annen sport/idrett er at vi ikke nøyaktig vet hva vi må forberede oss på. En utøver som ønsker å bli best mulig må beherske et bredt spekter av øvelser innenfor svært forskjellige idretter. Styrke er et uunngåelig element, en utøver må være sterk i både styrkeløft og olympiske løft. Utholdenhet og en svært godt utviklet motor må også være på plass. Løping, roing, sykling, svømming osv er øvelser som en må jobbe mye med og av turnøvelser så er muscle-ups (ringer og stang), håndstående pushups, pullups samt å kunne gå på hender nødvendig. 
 

Det som skiller hva utøvere som skal konkurrere i CrossFit fra mosjonister som ønsker å holde seg i god form er treningsmengde og hvor mye tid en skal bruke på å terpe på detaljer. Ved CrossFit Åsane er det plass og rom for alle, uansett målsetting og utgangspunkt. Læringskurven starter på nybegynnerkursene våre og fra kurs går en videre til CrossFit timer der vi fortsetter å utvikle ferdigheter og kunnskapsnivå til den enkelte.

Fra høsten 2017 kommer det noen nye timer på planen, som vil utvide tilbudet vårt enda mer og som vil være enda mer tilpasset de ulike nivåene som vi ser hos medlemmene våre. Det vil vi skrive mer om i et blogg innlegg om ikke så lenge.... 

 

I mellomtiden er det bare å komme seg på trening! Vi har bakkeløp hver onsdag fra klokken 17:30, oppmøte ved Sandviken Sykehus. I tillegg har vi prøvetimer på tirsdager (17:00) og torsdager (18:00) gjennom hele sommeren! Vel møtt på trening! :-) 

Ta gjerne kontakt med oss om du lurer på noe! 

 

http://www.crossfitaasane.no/prvetime

 

Med sommerhilsen fra alle oss på CrossFit Åsane!