ERFARINGER ETTER NYBEGYNNERKURS

Crossfit Åsane Box.jpg

Våre nybegynnerkurs har blitt veldig populære, og etter at vi fikk den nye Boxen vår så var vi veldig spent på hvordan de nye kursene ville fungere. Påmeldingen var over all forventning, og vi følte at gjennomføringen gikk på skinner; både for nybegynnerne og de eksisterende medlemmene.

Vi har tatt en liten prat med fire nye CrossFittere, og spurt dem om hvilke erfaringer de har gjort seg etter fullført kurs. Hvorfor valgte de CrossFit som treningsform? Visste de noe om oss før de kom? Og hvordan er erfaringene etterpå?

Hvorfor akkurat CrossFit?

Thomas D, Mette, Lene og Thomas B har alle deltatt på kurs hos CrossFit Åsane, og har alle valgt å tegne medlemskap i etterkant av kurset. Når vi spør hvorfor de valgte å gå på et kurs i CrossFit hos oss, så svarer Tomas D: - Jeg har prøvd å trene på vanlig studio før, men ender bare opp som støttemedlem etter en stund. Jeg så annonsen på Facebook for nybegynnerkurset til halv pris, og tenkte at dette må jeg prøve.

Thomas B er enig, - Jeg har fulgt med lenge på andre som har begynt, og som anbefalte CrossFit. Jeg ønsket litt forandring fra vanlige treningssenter.

Mette hadde også hørt om CrossFit via andre, og begynte på nybegynnerkurset, - Fordi jeg hadde lyst til å bli sterkere i kroppen. Jeg er 43 år, og merket at det var vanskeligere å vedlikeholde kroppen. Hun forteller videre, - Min datter startet der, så fulgte med på dem på Facebook. Så fikk jeg overtalt gubben til å bli med, og vi kom rett fra sofaen og startet fra scratch!

Mette hadde en plan om å bygge hytte, og ønsket å være aktivt med i selve prosessen, hun sier det var en viktig motivasjon for å starte. – Jeg tenkte at jeg måtte være sterk nok til å i hvert fall hamre i en spiker.

Treningsmiljø var viktig for Lene, - Jeg valgte CrossFit fordi jeg savnet et fellesskap og treningsmiljø, men jeg trengte også noen nye utfordringer og et steg utenfor komfortsonen!


Det er full aktivitet i boxen.

Det er full aktivitet i boxen.

Utgangspunkt og forventninger

Utgangspunktet er viktig å merke seg – det er mange som tror at CrossFit bare er for beintøffe og blodsterke kvinner og menn som løfter tungt, løper fort og trener hardt. Men CrossFit er for alle, det tilpasset hver enkelts individuelle utgangspunkt – og derfor kjører vi også nybegynnerkurs som skal gi alle en start basert på egen form.

- Mette, visste du noe om CrossFit på forhånd? Hadde du noen forventninger?

- Jeg var helt sikker på at det kom til å bli kjempehardt. At det ville bli for hardt for oss.
Thomas D hadde mye av det samme utgangspunktet. - Jeg visste litt på forhånd, sier han. – Jeg hadde lest at dette var populært, men trodde egentlig det kom til å bli for hardt for meg.

Thomas B var veldig nysgjerrig på forhånd, men forteller at han var fast bestemt på å gjennomføre, uansett hvor tungt var.

Erfaringer fra kurset

- Hvordan synes du kurset og spesielt CrossFit stod til forventingene?

- Nybegynnerkurset var ikke så hardt som jeg trodde, forteller Thomas D. – Altså, det var hardt nok, men det gikk bra. Jeg gikk i tillegg på basic-timer samtidig og det gikk overraskende greit.

- Jeg ble veldig positivt overrasket da jeg så at de fleste var på vår alder, sier Mette. - Og i omtrent samme form. Det var veldig kjekt, de la listen deretter. Vi ble veldig glad for at de startet helt basic med å lære hvordan vi skal gjøre øvelser, variasjon og tankegangen bak øvelsene og deretter la opp nivået slik at vi klarte å gjennomføre.

- Jeg hadde nok både forventninger om å lære nye øvelser og bli bedre kjent med treningsformen, forteller Lene. Og opplevelsene har overgått forventningene mine så langt! Jeg stortrives, og forlater alltid treningene med et smil.

 

Miljø og samhold

 Treningsmiljøet er noe av det som fremheves når det gjelder CrossFit Åsane. Samholdet, oppbackingen og oppfølgingen blant både medlemmer og instruktører på Boxen er for mange hovedgrunnen til å fortsette. Vi var spent på hvordan våre nybegynnere ble mottatt, og om de fant sin plass. 

- Veldig positivt miljø, er dommen fra Thomas B. Lene utdyper, - Å trekke frem en ting er umulig, men det viktigste for meg har vært medlemmene som står med åpne armer, samt engasjerte og kunnskapsrike instruktører som klarer å pushe meg litt hardere hver økt!

Mette har den samme erfaringen, og forteller, - CrossFit Åsane har et veldig positivt og støttende miljø. Vi som gikk på kurset ble inspirert av hverandre og alle utviklet seg parallelt.

Thomas D fremhever selve opplegget med timer og instruktører: - Det er artig å trene! Opplegget med instruktørene og timene gjør at du får mer ut av treningen enn å trene alene.


Den nye boxen er klar for enda flere nybegynnere!

Den nye boxen er klar for enda flere nybegynnere!

Men hva skjer etterpå?

Det er en ting å melde seg på og gjennomføre et nybegynnerkurs, men det er etterpå at selve jobben starter. Alt CrossFit Åsane kan gjøre er å legge opp til et godt, inkluderende miljø, inspirerende timer og prøve å formidle treningsglede.

Etter kurset er det hver enkelt deltaker som selv har ansvaret for sin egen, videre utvikling. Våre fire nybegynnere har alle valgt å tegne medlemskap hos oss, noe vi setter veldig stor pris på.

Og vi vet alle at et suksesskriterie for treningen er å ha et mål! Hvis du har et mål med treningen, så er det så mye enklere å faktisk ta turen på trening istedenfor å bli hjemme i sofaen.

Thomas D, hva er dine mål for treningen fremover?

- Har ikke noe spesielt utover å komme meg mer i aktivitet og å holde meg i grei form og være aktiv. Jeg startet til og med opp med andre sportstyper etter at jeg startet med CrossFit og merket at jeg klarte å trene.

Mette har innsett at det ligger en del ansvar på egne skuldre. - Dette må holdes vedlike, sier hun. - Jeg har meldt meg inn på senteret i etterkant for å holde kroppen vedlike. Målet mitt er å klare å trene hyppig nok til å fortsatt ha effekt og fortsatt treningsglede.

- Jeg må også nevne at jeg er veldig glad for at det var fokus på utholdenhet, ikke bare styrke – men også kondisjon. Ambisjonene er å bli mer aktiv.

Lene har gått all-in. Hun satser og sier, - De mest konkrete målene for øyeblikket er nok å delta i Open og Navy Race i 2019!

Vi takker alle for at de tok seg tid til å snakke med oss, og håper DU får inspirasjon til å slenge deg med på ett av våre nybegynnerkurs! Du har ingenting å tape, men alt å vinne.

Halloweentrening i den nye boxen, vi hadde besøk av alt fra bananer og kyr til ballerinaer og superhelter!

Halloweentrening i den nye boxen, vi hadde besøk av alt fra bananer og kyr til ballerinaer og superhelter!

VELKOMMEN TIL VÅR NYE BOX

720A3157.jpg

CrossFit Åsane har flyttet inn i nye lokaler, og vi håper du blir like fornøyd med den nye boxen som vi er.

Crossfit_1.jpg

Vi holder fortsatt til i Liavegen 1 på Nyborg i Åsane (Bergen), inngangen ligger for all enkelhets skyld like siden av den gamle inngangen. Avstanden mellom lokalene er såpass kort at vi tok selve flyttingen av maskiner og innredning som en uoffisiell CrossFit-trening.

De nye lokalene har blitt lyse, ryddige og innbydende. Vi har fått på plass et sosialt vrimleområde med sofakrok ved inngangen, og ikke minst trivelige nye garderober og dusj.

Bedre utnyttet plass, tydeligere oppdeling i områder

 

Den nye CrossFit-boxen er lagt opp slik at det er enkelt å fokusere på enkeltøvelser, der hjelpemidlene befinner seg i umiddelbar nærhet av dedikerte områder. Samtidig skal det være mulig å kjøre flere fellestreninger samtidig ved behov. Vi har helt nytt gulv, som er særdeles behagelig å trene på. 

Du finner ellers alt som du kjenner fra den gamle boxen. Romaskinene er på plass, og assaultbikene du er så glad i trillet inn nesten av seg selv. Alt av vekter og Kettlebells er samlet på ett sted, og løpebane i kunstgress har funnet sin plass.

På veggen ved inngangen finner du hjertestarteren, og alle instruktører hos oss har opplæring i bruk av denne!

Helt nye, selvdrevne CrossFit-møller, der du virkelig kan få testet hva beina dine er gode for.

Helt nye, selvdrevne CrossFit-møller, der du virkelig kan få testet hva beina dine er gode for.

Selvdrevne tredemøller

Vi er veldig fornøyde med våre nye selvdrevne tredemøller.

Disse har en kurvet utforming på selve løpebanen, og er skånsomme for beina. Her er det du som styrer tempoet - og de som ønsker har virkelig muligheten til å trøkke til. Ellers er de perfekte til restitusjon og oppvarming.

Det nye lokalet ligger vegg-i-vegg med treningssenteret SKY Fitness, og alle som trener hos oss får en eksklusiv avtale hos SKY Fitness, der de kan trene for 99 kr i måneden i Åsane, Drotningsvik eller Fyllingsdalen. Kontakt asane@skyfitness.no for å gjøre avtale om dette direkte. 

Vi håper så mange som mulig av dere tar turen innom for å se de nye lokalene og få ny inspirasjon til å trene.

Nytt gulv, nytt utstyr, nye muligheter til å finne DIN drømmeform.

Nytt gulv, nytt utstyr, nye muligheter til å finne DIN drømmeform.

Du må prøve selv. Velkommen til oss!

Fra åpningen av ny box

Fra åpningen av ny box

Har du fortsatt ikke besøkt oss eller prøvd CrossFit? Ta en kikk på videoen under der instruktør Øystein og CrossFit-utøver Hanne besøker TV2 for å snakke om CrossFit som treningsform. 


Det er mange som tror at CrossFit er forbeholdt topptrente utøvere som kan løfte en bil, løpe maraton og gå på hendene opp Stoltzen. Men CrossFit er en treningsform som virkelig er for absolutt alle. 


Hos oss møter du alt fra de som nettopp har klart å unnslippe sofaens jerngrep, etter femten års treningsopphold – til de som satser alt på å nå VM i CrossFit, og trolig kunne gått opp Stoltzen på hendene om de hadde prøvd. Det er dette som gjør CrossFit så unikt som treningsform. Variasjonen i øvelsene, samholdet i treningsgruppen og støtten fra instruktørene og de du trener med. Det er inkluderende, effektivt og ikke minst veldig gøy og motiverende å trene CrossFit. 

Meld deg på ett av våre nybegynnerkurs for å prøve selv! Hold øye med Facebooksiden vår for å få informasjon om neste kurs. Les mer om våre nybegynnerkurs.

Vi håper vi ser deg i lokalene i løpet av høsten! Vi lover at det skal bli gøy! Og slitsomt. Men mest gøy…


 

Kom julefettet på forskudd!

Kom julefettet på forskudd

Det har blitt desember og juleforberedelsene er så smått i gang for de fleste av oss. Vi får mindre tid til tidligere aktiviteter, og den første tingen som ofte må lide er treningen.

Men er det så lurt å droppe treningen nå som pinnekjøttet, risgrøten, karamellpuddingene, marsipan og sjokoladeracketer lokker i det ikke så alt for fjerne?

Forfallet er aldri langt unna

Det er en kjensgjerning at trening er ferskvare, og "forfallet" starter allerede dagen etter siste trening. Det du oppnår ved å ta en pause fra treningen, er enkelt og greit at det tar lengre tid å komme tilbake til det nivået du var på. Og jo lengre pausen blir, jo lengre er veien tilbake.

Vår råd er derfor ganske enkelt. Bruk disse hektiske førjulsukene til å fokusere på å opprettholde nivået du er på idag. Det kan du gjøre ved å stikke innom oss to ganger i uken for å holde deg i form, da er du mye bedre rustet når januar kommer og julefettet skal forbrennes.

Tren effektivt

Forskning viser at høyintensitetstrening er mest effektiv for å forbrenne fett. Tren derfor en time med høy intensitet hos oss, så forbrenner du mer fett enn om du hadde gått en spasertur på tre timer.

Hvis du klarer å opprettholde nivået ditt gjennom desember, så kan du med god samvittighet ta fri fra treningen i romjulen og så raskt være tilbake på samme nivå når januar kommer og nyttårsforsettene hagler rundt deg.

Julestria

I en gjennomsnittlig julemiddag kan det fort være like mange kalorier som du trenger for en hel dag. Når disse middagene så kommer på rekke og rad, følges opp av stillesitting og kanskje litt snop og en stor lunsj, kanskje en heftig frokost og en stor nyttårsmiddag - da er det klart at fettmengden vi får i oss på noen få dager er ganske stor.

Og dette fettet vil vi jo gjerne ha vekk igjen. Har du vedlikeholdt nivået ditt fra før jul - så er du spesielt godt rustet til å begynne forbrenningen. Du vil heller ikke ha så stor sjanse for å falle i den store "nyttårsforsett-fellen".

Trener du tre dager i uken, så er du til og med i ferd med å forbedre din egen form. Og hos oss så bruker du mindre tid på å forbrenne fett og å forbedre din egen form, enn du gjør med lavintensiv trening.

Gi god form i gave

Ønsker du at noen i familien, eller en venn skal få nyte godt av det samme, så tilbyr vi nå gavekort på nybegynnerkurs á 500,- pr. gavekort.

Vi har også gavekort på personlig trener, der du selv velger beløp og får 20% rabatt i denne perioden.

Gi noen en god start på nyåret med våre gavekort!

 

Gavekort i Julepresang?

Heisann alle sprekinger!

Kjenner du noen som kunne tenke seg å bli med på nybegynnerkurs? Eller kanskje du har en nær venn eller et familiemedlem som trenger et lite spark bak for å komme i gang med treningen?

 Her får du en gyllen mulighet til å gjøre nettopp det! Fra i dag (Tirsdag 21. November) og frem til jul selger vi Gavekort her hos CrossFit Åsane!
Du kan velge mellom Nybegynnerkurs eller PT-timer. (Eller kanskje begge deler?)

Vi gir selvsagt en kampanjepris på dette:
Nybegynnerkurs: 500 kr (Verdi 990 kr)
PT-timer: -20% avslag. Valgfritt antall timer.

Hvis du ønsker å kjøpe gavekort så er det bare til å komme innom i ukedagene, så hjelper vi deg!

1500541986655.jpg

NYBEGYNNERKURS
Hvis du ønsker å booke vedkommende på kurs med en gang, så er det bare til å gi beskjed, så reserverer vi plass! Se oversikt på nyårets kommende kurs her:

PERSONLIG TRENING
Hvis du ønsker å gi PT-timer i presang, så kan du se prisoversikt her:
(Obs! Ordinære priser. Rabatt må trekkes ifra).

Her kan man også booke PT-time når vedkommende har mottatt gavekortet!



Kampanjen gjelder f.o.m 21. November t.o.m 21. Desember 2017. Betaling utføres med bankkort.

Gavekort tilbyr vi året rundt, så det er også fullt mulig å kjøpe gavekort til bursdager og andre anledninger.